Felger

Norges heftigste felgprogram

Å finne riktig felg handler ikke bare om smak eller utseende. Dekk 1 har kunnskapen og  vi hjelper deg å finne riktig felg som passer både bil og lommebok. Du kan benytte felgvelgeren  i menyen til venstre for å se hvilke modell som passer de ulike biltypene. 

Se vårt gode utvalg av felger i venstremargen

Felger

Aluminiumfelg - eller lettmetallfelg handler først og fremst om utseende. Fine felger er med å gi bilen stil og særpreg. Dekk 1 har et stort utvalg av felger av høy kvalitet i alle prisklasser. Som frittstående kjede har vi tilgang til det aller meste på markedet til gode priser.

Å finne riktig felg handler derimot ikke bare om smak eller utseende. En felg produseres med forskjellige boltsirkler, navåpning og innpress som skal passe akkurat din bil. Dekk1 har kunnskapen og vi hjelper deg å finne felger som passer både bil og lommebok.

Hvorfor lettmetall felger?

Etter at aluminiumsfelgen gjorde sitt inntog er ikke stålfelgen lenger så vanlig. Ulempene med stålfelger er ikke bare at de er tunge, men også at de ruster. Aluminiumsfelgen korroderer den også, men ikke på samme måte som stålfelgen. At den er lettere gir også støtdemperen langt bedre arbeidsforhold. Dette kan være en stor fordel om vinteren, da det er enda viktigere at hjulet til enhver tid er ned til bakken.

Design

Utseendet på en felg handler også om hva som er praktisk. En åpen felg med få eiker er lettere å holde ren enn de tettere variantene. Disse kan ofte være vanskelig å få rengjort ved vask. I tillegg er de tette mindre praktisk om vinteren. Snøen pakker seg lettere, og det er ikke til å unngå at man får kast i et hjul eller tre på grunn av ubalanse.

De tette felgene gjør seg ofte på mindre biler som har små bremseskiver eller tromler. På disse er de tette med på å skjule det som ellers ville vært et åpent hull. På store biler med større bremser kan det nesten være vakkert å vise frem et sett overdimensjonerte bremseskiver og kalipere. Om vinteren anbefaler vi uansett å velge det praktiske fremfor det forfengelige.

Produksjon

Den mest vanlige metoden å produsere en aluminiumsfelg på er støping. Også innen støping av felg er det flere metoder som gir forskjellige resultat med tanke på kvalitet, mens den aller beste metoden innebærer ikke støping i det hele tatt.

Å presse felgen er den nyeste metoden man benytter for å produsere, men dette er også den dyreste. Designet på felgen har i stor grad dreiet seg om å få et utseende man liker, mens man på felger for de raskeste bilene, og innen motorsport, i tillegg har prioritert å tilføre luft til bremser.

Nå er det dukket opp ytterligere et element, nemlig miljø. Det legges i dag betydelige ressurser i utvikling av felger som kan redusere luftmotstanden. Dette for å kunne gå så rimelig og miljøvennlig som mulig.

Holdbarhet og stressnivåer på felg måles og analyseres med datakraft. Når så en felg tilfredsstiller alle de krav man ønsker å tilfredsstille, blir de testet hos uavhengige organer. I stor grad er det TÜV som utfører dette. De gjennomfører da tester for å avsløre materialtretthet på forskjellige nivåer, både sideveis og i rulleretning, samt hvordan felgen takler uforutsette hendelser, som det å kjøre på en stein, og lignende. Kulde er også et viktig element under testingen.

Nyheter - Felg

concave-fairlady
Vertini Concave Magic og Vertini Fairlady. Vertini Concave Magic og Vertini Fairlady Vertini er kommet med to nye produkter. Begge i samme Vertinikvalitet som vanlig. Leveres fra 18" - 22" til flere bilmodeller.