Om dekktester og trender i markedet - intervju

Service blir stadig viktigere når nordmenn skal velge dekk, mener Joakim Lund Støen, produktsjef i Dekk1.
Om dekktester og trender i markedet - intervju
Mange leser dekktester, men de færreste legger for stor vekt på resultatene i dem. De fleste bileiere ønsker et premiumdekk til en fornuftig pris og ønsker stadig bedre service i forbindelse med dekkjøp, dekkskifte og oppbevaring.

Produktsjef Joakim Lund Støen i Dekk1 har mange års erfaring med nordmenns dekkjøp. Han og kollegaene leser dekktester med stor iver hver gang de presenteres før vinter- og sommersesongen. Han mener samtidig at man ikke skal overdrive betydningen av dem.
 
- Erfaringsmessig er det mange bileiere som leser disse testene, men få som legger veldig mye vekt på dem. Vi ser at premiummerkene stort sett regjerer på de øverste plassene, med relativt liten differanse i totalscore. De samme dekkene bytter ofte plassering fra år til år, uten at det nødvendigvis er gjort endringer på selve dekket fra fabrikkens side.
 
Derimot varierer fokuset i testene ift.  hva som legges vekt på fra år til år. 6-8 produsenter ligger stort sett på de øverste plassene hver gang.
 
Produktsjefen advarer imidlertid mot å undervurdere kjøperne:
 
- Kundene er ikke dummere enn oss og danner seg nok også et bilde av at det å velge ett av premium-merkene stort sett er trygt. Vi opplever ofte at de ivrigste «testleserne» dukker opp rett etter at spesielt «NAF testen» er publisert og ønsker testvinneren, men det varer bare en kort periode, sier han.
 
Hvilke faktorer er kundene mest opptatt av når de etterspør dekk: Sikkerhet, pris, solide dekkmerker, felger, etc?
 
- Her varierer det veldig fra kunde til kunde, men de fleste ønsker et kvalitetsdekk til en fornuftig pris, samtidig som vi nordmenn utvikler et høyere og høyere krav til service. For mange er det viktigere at de kan booke time til hjulskift og dekkhotell på mobilen sin, enn hvilket dekkmerke som står på bilen. Dette er et behov kundene våre ikke formidlet før, men som vi har fått meget gode tilbakemeldinger på den siste tiden. Og flere kunder kommer til oss nettopp på grunn av dette. Kundene vet at vi har kvalitetsdekk på lager, og tar som regel imot gode råd fra en fagmann, sier han.
 

Dekk skal tilpasses hvert kjøretøy


Dekktestene er imidlertid viktige for Dekk1 fordi de setter søkelys på de store forskjellene og dokumenterer at det lønner seg å kjøpe premiumdekk. Forskjellen innen de ulike premiumdekkmerkene er små; det skiller som regel rundt omkring 0,5 poeng i totalscore på de fem øverste plassene, understreker Støen.
 
- Vi i Dekk1 bruker testresultater i markedsføring til en viss grad, men vi legger også vekt på at det er viktigere å velge et dekk som passer nettopp din bil og hva du skal bruke bilen din til. En bil som kun går i Kristiansand sentrum har helt andre behov enn en bil som går på Lillehammer og brukes til hytteturer på Hafjell annenhver helg, sier produktsjefen.
 
Er tester en del av grunnlaget/dokumentasjonen i rådgivningen av kunder når det gjelder dekkvalg?

-Dekkbutikkene rådgir bileierne på bakgrunn av informasjon og forskning fra produsentenes side, erfaring fra eget bruk, erfaring fra kundenes tilbakemeldinger og hva som kommer inn av brukte dekk etter et visst antall år og/eller kilometer, svarer han.

I tillegg deltar vi med på produsentenes egne arrangementer der det testes dekk på både sommer- og vinterføre. Som regel er det der presentert flere merker for sammenligning.

Nå sist var vi på Golsfjellet med Pirelli og testet dekk på isbane. Der var det også presentert andre premiumdekk for sammenligning. Dette er veldig lærerikt for oss som skal gi kunden fagmessige råd.
 

Troverdighet betyr mye


Støen mener man må ha i bakhodet at det med jevne mellomrom blir avdekket juks av forskjellig art, både fra dekkprodusentenes og dekktesternes side. I tillegg kan det være interessekonflikter blant produsenter, importører, organisasjoner og selgere som kan reise spørsmål om troverdighet og tillit. 
 
- Det finnes heldigvis flere forskjellige tester, så vi kan se en tydelig trend i resultatene. Det at det eksisterer ulike tester gjør også at du som regel kan finne en test som kårer akkurat det dekket du skal selge til vinner. Testene legger vekt på forskjellige faktorer, av naturlige årsaker – som for eksempel at de har andre behov og krav til et dekk i Tyskland enn i Finland, blant annet med tanke på klima og hastighet, forklarer han.
 
Han understreker at testene ofte er gjennomført i andre land enn i Norge. NAF for eksempel publiserer testresultater fra Test World i Finland. Noen ganger hender det at et dekk som presterer dårlig i en test, gjør det bra i andre tester.
 
- Et godt eksempel er hva som skjedde med sommerdekket Apollo Alnac 4G i «NAF-testen» i 2014. Apollo, som er et rimelig dekk, gjorde det kanonbra i testen og havnet på andre plass, like under Continental som var testvinner det året. Apollo som var relativt ukjent for de fleste hadde tidenes salg den sommeren, etter skryt av dekket i bladet Motor (NAF). NAF antok også at det kunne komme av «teknologi fra Vredestein, som Apollo har kjøpt opp». Da «NAF-testen» om sommerdekk kom ut året etter, var det mange som fikk seg en overraskelse. Apollo, som hadde kommet på andreplass året før, havnet nå på sisteplass i testen – selv om det var testet mot flere av de samme dekkene det var testet mot året før, opplyser han.
 
I 2015 ble leserne nærmest advart mot dekket som hadde slått alle de andre premiumdekkene året før (med unntak av Continental). 
 
- Da var det ganske mange kunder som stilte spørsmålstegn til både dekktester og dekkene som sendes inn til testene, sier Støen.
Produsenten på sin side stilte seg uforstående til resultatene, da dekket skulle være akkurat det samme som året før.
 

Flest mulig kilometer ut av hvert dekk


Testene blir utført med samme biltype, som ofte er en gjennomsnittsbil og ofte under andre forhold enn norske (spesielt sommerdekkene). Hvor mye skal man ta hensyn til slike variable faktorer ift resultatene?

- For testresultatenes del blir jo dette riktig metode. Men det er helt klart at det skulle vært testet med andre typer biler også. For eksempel vil en Bobil, Varebil, SUV og en småbil ha veldig ulike behov, og dermed ikke kunne «stole på» testresultatene på samme måte. Dessuten er en viktig faktor for mange at de får flest mulig kilometer ut av dekket de kjøper, og dét er en faktor som ikke er synlig i en slik test. Spesielt de siste årene har El-bil eiere blitt mer og mer bevisste på dette, da bilene ofte er både tunge og motorsterke, avslutter Joakim Lund Støen i Dekk1.



Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.