Riktig felger er nesten like viktige som gode vinterdekk

Å finne riktig felg handler ikke bare om utseende.
Riktig felger er nesten like viktige som gode vinterdekk
Du bør være påpasselig med vedlikeholdet av vinterdekkene dine og velge felger med omhu.

Å finne riktig felg handler ikke bare om utseende. Spesielt om vinteren skal du passe på, fordi felgene kan påvirke sikkerheten på bilen din.

Hvis du velger sommerfelger på vinterføre kan det føre til større slitasje. Pakker snøen seg i felgene, kan den fryse til is og føre til ubalanse i hjulene. Feil type felg kan være én årsak til vibrasjoner og risting i rattet under kjøring på snø, mener NAF.


Lettmetall vs stål


Etter at aluminiumsfelgen gjorde sitt inntog er ikke stålfelgen like vanlig lenger. Ulempene med stålfelger er at de både er tunge og at de ruster.

Lettmetallsfelger (aluminium) kan rammes av rust de også, men ikke på samme måte som stålfelgene. Det er ofte hjulboltene og -mutterne som er lagd av stål og som tåler mindre doser fuktighet og salt. Både boltene, mutterne og felgene bør derfor behandles med en forsegler når man setter hjulene på bilen før vintersesongen starter for alvor.

Hvis du tillater bremsestøv å sitte på hjulene i en lengre periode, kan det spise opp belegget som beskytter felgen din. De fleste aluminiumsfelger har et klarlakkbelegg. Bremsestøv består av en selvklebende masse av karbonfibre, som kommer fra bremsekloss og små metallspon fra rotoren. Den intense varmen og friksjonen som genereres av hjulene gjør denne blandingen sterkt etsende.

Hver dag du kjører, vil dette bremsestøvet samle seg, og du vil kunne se et gul-brunt belegg på felgen etter en stund. Dette tærer på felgens beskyttelse.
 

Veisalt er en stor utfordring


I løpet av vinteren 2014-2015 ble det benyttet 238.992 tonn salt på norske riks- og fylkesveier, viser tall fra Statens vegvesen. Ifølge NAF er det mye enklere å spyle vekk salt på bremser og bremseskiver på en vinterfelg, som har få eiker, store hulrom og en skråkant nederst som forhindrer at snøen pakkes.

Rust på baksiden av bremseskiver og -tromler er den vanligste anmerkningen på EU-kontroll. Når skivene først har begynt å ruste, er det ikke så mye annet å gjøre enn å bytte.
 

Design på felg


Noen er mer opptatt av utseende enn andre.

Kromlakkerte felger egner seg ikke til vinterkjøring fordi lakken reagerer på veisaltet. Den er svakere slik at rens kan skade lakken og gi en stygg overflate.

Utseendet på en felg handler ikke minst om hva som er praktisk. En åpen felg med få eiker er lettere å holde ren enn tettere varianter. De tette gjør seg oftest best på mindre biler som har små bremseskiver eller tromler.  

Om vinteren bør du uansett velge det praktiske fremfor det forfengelige.


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.