Slitte sommerdekk er farlige på våte høstveier

Ikke sett deg selv, din familie, og andre i fare!
Slitte sommerdekk er farlige på våte høstveier
Ikke sett egen, familiens eller medtrafikanters sikkerhet på spill med slitte sommerdekk, men sørg for å gå høsten i møte på gode dekk.
 
Har du tenkt over at det kun er dekkenes kontaktflate mot veien som avgjør hvor godt veigrep du har? Denne kontaktflaten er faktisk ikke større enn håndflaten din, noe som gjør det lett å forstå at gode og riktige dekk er vesentlig både for din egen og andres sikkerhet på veien. Dette er i tillegg like viktig om sommeren som på vinteren.

Alle dekk er runde og svarte og ser tilsynelatende like ut ved første øyekast, men slitte sommerdekk gir bilen betydelig dårligere veigrep. Dette merkes kanskje ikke så godt i det daglige, det er først når det oppstår en kritisk situasjon at det er avgjørende å ha dekk av god kvalitet.

Når sjekket du sist om sommerdekkene dine er slitte?
 

Nye dekk er mye sikrere


Med slitte sommerdekk vil du umiddelbart få problemer på våt asfalt, men også på tørt underlag kan dekkene raskere miste grepet.

Våt asfalt kan by på skumle situasjoner. Dersom veibanen er dekket av mer vann enn dekkmønsteret klarer å skyve unna, vil du miste kontakten med underlaget og dermed også kontrollen over bilen. Dette kalles vannplaning og er både skremmende og farlig. Faren for vannplaning øker jo mer slitt dekkene er.

Nye dekk har kort bremselengde, mens slitte dekk vil bruke flere ekstra meter på å stanse helt. Dette betyr at du kanskje ikke klarer å stoppe i tide når en farlig situasjon oppstår.

Er du blant de som ikke bruker bilen så mye kan det være nødvendig å bytte ut dekkene selv om du ikke kan se nevneverdig slitasje. Gummi eldes og blir hardere over tid, noe som medfører redusert veigrep – spesielt på vått føre.

Visste du også at bildekk går ut på dato? Alle dekk har produksjonsdatoen stemplet på dekksiden med oval omramming. Står det for eksempel 1811, betyr dette at dekkene ble produsert i uke 18, 2011. Sjekk når dekkene dine ble produsert, for levetiden bør ikke overstige fem år.


Hold øye med mønsterdybden


For å sikre optimal kontakt med bakken har flunkende nye sommerdekk ofte en mønsterdybde på så mye som åtte-ni millimeter. Nye sommerdekk vil ha ca 70 meters stopplengde ved 100 km/t. Dersom sommerdekket ditt er slitt ned til minste tillatte mønsterdybde, 1,6mm, må du påregne 40-50 ekstra meter i stopplengde i eksemplet over. Det anbefales derfor å skifte dekk når mønsteret har blitt slitt ned til tre millimeter.
 

Bytt ut slitte sommerdekk


Du bør ta en sjekk av hjulene en gang i blant for å se om det er ujevn slitasje eller om de slites raskere enn nødvendig. Er du usikker på hva du skal se etter for å finne ut om du har slitte sommerdekk kan du svinge innom din nærmeste Dekk1, som vil kontrollere dekkene dine - helt uten kostnad.

Med riktige dekk er bilen godt skodd for å kunne frakte både deg og dine fra A til Å trygt og sikkert. Kontakt Dekk1 for å få vite mer om de beste sommerdekkene til din bil.


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.