Billigdekk av ukjent merke er ikke nødvendigvis dårligere enn de mer kjente dekktypene
Billigdekk av ukjent merke er ikke nødvendigvis dårligere enn de mer kjente dekktypene. Det avgjørende er hvilket veigrep dekkene har under ulike kjøreforhold.
Du får kanskje bare én sjanse. Skal du bremse kjapt fordi det plutselig kommer et menneske ut i fotgjengerfeltet, kan det dreie seg som skjebnesvangre sekunder. Det er først når slike kritiske situasjoner oppstår, at du virkelig får testet dekkenes veigrep.
Og da er det egentlig for sent.
Imidlertid er det viktig å huske på at det er stor forskjell på vinter- og
sommmerdekk: Et
vinterdekk gir deg tidligere et forvarsel om dårlig grep og stabilitet pga. det glatte føret. Slik er det ikke med
sommerdekk. For eksempel kan det være greit å sjekke ut egenskapene ved vannplaning.
Det viktigste ved et dekk er mønsteret i gummien. Trafikkreglene sier at mønsterdybden for
sommerdekk skal være på minst 1,6 millimeter. NAF anbefaler imidlertid en langt strengere minimumsgrense, rundt 3 mm. På
vinterdekk er myndighetenes krav 3 mm, NAF anbefaler minimum 4 mm på biler under 3,5 tonn.
For kjøretøy over 3,5 tonn må både motorvogn og henger ha dekk med minst fem millimeter mønsterdybde i vintersesongen (1. november til første mandag etter 2. påskedag).
Vinterdekk er ikke påbudt
Merk at verken
piggdekk eller
vinterdekk er påbudt i Norge, men du må ha dekk som er tilpasset føret du kjører på til enhver tid. Du kan gjerne kjøre
vinterdekk uten pigger hele året, men det er en dårlig idé.
Vinterdekk er laget av en gummi som holder seg myk på vinteren. Det betyr at dekkene kan bli for myke på sommerføre og i verste fall gi farlige kjøreegenskaper (manglende stabilitet, sidegrep og bremseevne).
Det er det samme som et
sommerdekk: Det er laget for sommerføre og kan gi mye dårligere kjøreegenskaper på kaldere føre. Derfor er anbefalingen at du alltid har to sett dekk til bilen; ett for sommerbruk og ett for vinterbruk.
Lagre dekkene ordentlig
Lagre dekkene et sted hvor det er tørt og kjølig. Heng hjulene på veggen eller i taket, eller stable dem liggende. Du bør ikke legge ting oppå hjulene.
Det første du bør gjøre etter at du har tatt av hjulene er å vaske både dekk og felg, samt fjerne steiner fra dekket. Da varer de lenger, og det minsker faren for sprekker og i verste fall punktering.
Husk at dekktrykk er viktig med hensyn til kjøresikkerhet, komfort, drivstofforbruk og dekkslitasje. Ved tung last bør trykket økes noe. Sjekk kjøretøyets instruksjonsbok for rett trykk.
Sjekk pris
Så hva bør du velge: Den billigere varianten, eller den mer kjente? Den som har blitt kåret til best i test, eller den som dekkforhandleren hevder holder for din bil?
Husk at ulike dekk har sterke og svake sider. Du må sannsynligvis inngå kompromisser på noen av egenskapene. Er det en egenskap som er svært sterk, kan det være andre som er desto svakere.
Uansett lønner det seg å sjekke flere kilder. Både uavhengige dekktester i bilmagasiner og bilorganisasjonenes egne uttalelser. Andre bilister med samme bilmerke som har brukt dekkene en stund er også gode referanser. Husk at prisen, til og med på samme dekktyper og merker, kan variere. Du kan spare hundrelapper, ja til og med en tusenlapp på fire dekk av samme merke og modell. Sjekk gjerne prisen hos tre-fire forhandlere.
(Kilder: Motor, NAF, Aftenposten)
Huskelapp ved kjøp og vedlikehold av bildekk:
* Kravet til mønsterdybde på vinterdekk på vanlig bil er tre millimeter (NAF anbefaler fire millimeter)
* Kravet til mønsterdybde på sommerdekk på vanlig bil er 1,6 millimeter (NAF anbefaler tre millimeter)
* Mellom 1. november og første mandag etter andre påskedag er det tillatt å bruke piggdekk i Sør-Norge, men det er ikke påbudt å kjøre med dedikerte vinterdekk. Du skal sikre tilstrekkelig veigrep etter føret
* Mellom 15. november og 31. mars er det påbudt med dedikerte vinterdekk på kjøretøyer over 3500 kilo tillatt totalvekt
* Hold dekkene i god stand, lagre dem tørt + kjølig og sørg for korrekt trykk ift modell og vekt
* Sjekk pris hos flere forhandlere før du velger. Du kan få deg en skikkelig overraskelse!
(Kilde: NAF)
Meld deg på vårt
nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.