Ser du nærmere etter vil du finne flere tall og bokstavkombinasjoner på dekkene du har kjøpt. Her er hva de viktigste betyr.
Det er mye informasjon i god dekkmerking: Du kan finne ut når dekkene er laget, hvor stor last dekkene tåler, hvor stor maks-hastigheten for akkurat dine dekk er og hva slags kjøreegenskaper dekkene er beregnet for.
Hvis du for eksempel finner tallkombinasjonen
225/45 på dekkene dine, angir
225 bredden i millimeter.
45 betyr dekksidens høyde, i prosent av bredden.
Jo bredere og lavere dekkene dine er, jo raskere reagerer dekkene på sjåførens styring av bilen. Brede dekk gir også større kontaktflate mot underlaget, og dermed bedre grep. Det er derfor sportsmodeller ofte er levert med bredere dekk og lavere profil enn andre biler.
Et dekks egenskaper går ofte på bekostning av andre, så der bredde gir bedre grep vil det ofte bety et noe høyere støynivå. Det samme gjelder dekkets profil, der lav profil kan gi høyere støynivå. Drivstofforbruket påvirkes også av rullemotstanden til dekket, som også bredde, profil og mønstertype innvirker på.
Smalere dekk er ofte behageligere å kjøre med, og kan redusere risikoen for vannplaning.
Overtar du bilen etter en annen, kan du
ikke stole på at den forrige eieren har gjort alt rett. Fasiten til dekkdimensjonene står i vognkortet, altså det kjøretøyet er typegodkjent med. Forskjellige utstyrsmodeller innenfor en biltype kan være levert med forskjellig felg- og dekkdimensjon, selv om de har samme dekkdimensjon i vognkortet. Kjøretøyforskriften tillater en maksimal endring av rulleomkrets på 5% opp eller ned, samt en sporviddeendring på 15mm (som i realiteten betyr en max endring av felgens innpress på 7,5mm).
Spør din lokale Dekk1-butikk om råd og veiledning.
Her er hemmeligheten bak tallene.
Radial vs diagonal
Den neste koden du leser er kanskje
R18. R-en står for Radial og er i dag blitt standard dekkonstruksjon. Diagonaldekk var vanlige før i tiden, men radialdekk gir langt mer stabile kjøreegenskaper og lavere rullemotstand. Tallet som står etter R-en, i dette tilfelle 18, angir diameteren felgen har i tommer.
Velger du felger og dekk selv, og ikke går via en dekkekspert, er det viktig å følge henvisningene fra produsentene. Blant annet kan effektiviteten på bremsene påvirkes av hjulets størrelse.
Her kan du lese alt om de ulike kodene hos Dekkimportørene.
Belastning og hastighet
Hvis det står
90H på dekkene, hva betyr så det?
90 er en kode som viser hvor stor last som dekkene tåler. Tallet finner du i en fastsatt tabell og 90 tilsvarer 600 kg. Det øker med 15 kg pr enhet, dvs 91= 615 kg, 92 = 630 kg, osv.
H er en kode for hvor høy hastighet dekkene tåler. I dette tilfelle er det 210 km/t. Andre bokstaver er V (240 km/t), T (190 km/t) og R (170 km/t).
Dekkene på bilen din skal ha hastighetsindex minimum tilsvarende det som står i vognkortet eller høyere. I Norge kan alle kjøretøyer benytte hastighetsindex Q (160 km/t) på
vinterdekkene.
EU-merking
Siden 2012 skal alle nye dekk leveres med EUs dekkmerking. Hensikten har vært å forenkle valget av riktige dekk til bil og kjørestil.
EUs dekkmerking gir blant annet informasjon om ekstern dekkstøy, drivstoffeffektivitet og grepet på vått føre:
- Rullemotstand merkes med gradering A-G (A er best)
- Grep på våt asfalt merkes også med gradering A-G
- Støynivå målt utvendig, angis i decibel (dB) (lavest er best)
DOT-merking
Du bør passe på å ikke kjøre med for gamle dekk. Dekkenes aldringsprosess starter først når de tas i bruk. Et dekk lagret på korrekt måte hos forhandler tar ikke skade av å ligge i flere år.
Etter dekket er tatt i bruk bør det byttes etter ca. 6 år hvis det ikke enda er utslitt.
DOT-merkingen på siden av dekket angir informasjon om produksjonsdato. For eksempel
1216 betyr uke 12 i 2016.
Det finnes også informasjon på dekket om produktnavn, varemerke, om det er slangeløst («tubeless») og har en
TWI («Tread Wear Indicator»), en slitasjevarsler som i praksis er en 1,6 mm på
sommerdekk og 3mm på
vinterdekk forhøyning i mønsterbunnen i hovedrillen.
I tillegg kan det stå for eksempel
E4 som innebærer at dekkene er tilpasset ECE standard R30, mens 4 viser hvor testene er utført (i dette tilfelle Nederland).
Meld deg på vårt
nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.