Lufttrykk - Pass alltid på trykket i vinterdekkene dine!

Trykket i dekkene er viktigere enn mange er klar over.
Lufttrykk - Pass alltid på trykket i vinterdekkene dine!
Trykket i dekkene er viktigere enn mange er klar over. Vi anbefaler å kontrollere dekktrykket i vinterhjulene dine hver måned. Og ikke glem reservehjulet!

Klarer du å opprettholde korrekt lufttrykk øker du sikkerheten, kjører mer økonomisk, ja kjøretøyet ruller i det hele tatt lettere på veien.

Bruk alltid det lufttrykket som bilprodusenten anbefaler, det forlenger dekkets levetid. Kjører du med 25 prosent for lavt dekktrykk over flere år, kan du korte ned dekkenes levetid med én hel vintersesong.
 

Slurver med trykket


Ifølge Aftenposten er lufttrykk noe av det vi slurver mest som bileiere. Annenhver bilist kjører med for lavt trykk i dekkene, skriver avisen og viser til undersøkelser fra dekkprodusenter og forsikringsselskap.

Feil trykk forandrer formen på kontaktflaten og skaper mer slitasje på skuldrene på dekkene. Et undertrykk kan for eksempel øke drivstofforbruk og faren for vannplaning. Det kan føre til nedsatt styrerespons som igjen kan gjøre bilens mer trafikkfarlig.

Dersom en sving tas i 100 km i timen med et lufttrykk på 2,0 bar, så reduseres denne hastigheten til 87 km i timen ved 1,0 bar, skriver Luft-trykk.no.

1 bars undertrykk = 5 meter lenger bremsestrekning. Og merk deg at undertrykk på 0,5 bar eller mer er rett og slett trafikkfarlig.

For høyt lufttrykk kan på den annen side også være ødeleggende: Det gir dårligere veikontakt og stivere kjøring, med for stor slitasje i mønsteret som er på midten av dekket. Det øker risikoen for støtskader på beltene og kan føre til ekstra belastning på opphenget.
 

Vent til dekkene er kalde


Er trykket for lavt kun i bakhjulene, kan konsekvensen blir at kjøretøyet går krappere gjennom kurvene på veien (overstyrer). Er trykket for høyt kun i forhjulene, kan bilen fort trekke ut i veikurvene (understyring).

Husk at det anbefalte lufttrykket nesten alltid er forskjellig mellom for- og bakdekkene.

Vent helst med å kontrollere trykket til dekkene dine er blitt kalde. Er dekkene for varme (noe de blir etter bare tre kilometers kjøring), bør du legge til 0,2/0,3 bar (3-4 psi) i tillegg til kjøretøyprodusentens anbefaling. Kontrollér så dekkene når de er blitt kalde, da skal trykket være korrekt.

Vær også klar over at kulda påvirker trykket: Var det ti varmegrader den dagen du la om til vinterdekk, vil dekktrykket ved 20 kuldegrader være 0,3 bar lavere. Det synker med 0,1 bar for hver tiende kuldegrad, ifølge Aftenposten.

Ulike trykk


Tung last, tilhenger og tauing skaper ekstra belastning på dekk og hjul. Justér i tilfelle dekktrykket til bilprodusentens anbefaling for «full last».

Info om korrekt lufttrykk skal sjåføren finne i instruksjonsboken. Informasjonen skal også stå på kjøretøyets innside (kontroller stolpen ved førerdøren, sikringsboksen eller innsiden av tanklokket).

Det angis som regel to ulike trykk:
  1. Ett for «normale» kjøreforhold med for eksempel 1-2 passasjerer).
  2. Ett for et tyngre lastet kjøretøy (for eksempel med ekstra passasjerer).

Kontrollér lufttrykket på hvert hjul før hver langtur. Du er avhengig av å bruke en lufttrykksmåler. Skaff deg dette selv eller benytt luftpåfyllingsutstyret som finnes på bensinstasjoner eller hos dekkverksteder.


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.