Vår nettside bruker cookies

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å samle inn data fra besøkende. Det er flere grunner til at vi gjør dette:

• Sørger for at våre markedsaktiviteter blir mer relevant for deg som kunde.

• Gir deg mulighet til å få bistand over vår chatfunksjon.

• Hjelper oss med å forbedre nettstedet for seg som bruker. Dette inkluderer både funksjonalitet, tjenester og tilbud.
Les mer om våre cookies her
Jeg ønsker å velge cookies selv
Jeg aksepterer ikke cookies

Vår nettside bruker cookies

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å samle inn data fra besøkende. Det er flere grunner til at vi gjør dette:

• Sørger for at våre markedsaktiviteter blir mer relevant for deg som kunde.

• Gir deg mulighet til å få bistand over vår chatfunksjon.

• Hjelper oss med å forbedre nettstedet for seg som bruker. Dette inkluderer både funksjonalitet, tjenester og tilbud.
Les mer om våre cookies her
Jeg ønsler å velge cookies selv
Jeg aksepterer ikke cookies

Vår nettside bruker cookies

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å samle inn data fra besøkende.
Klikk her for mer info
Velg cookies selv
Ikke aksepter cookies

Piggdekkgebyr og effekten av dette

Stavanger kommune har forsøkt seg med en påvirkningskampanje de kalte «PIGFREE», men som ikke ga den ønskede effekt.
Piggdekkgebyr og effekten av dette
Statens vegvesen teller årlig piggdekkbruken i 13 norske byer og byområder. I vintersesongen 2016/17 tronet Oslo på toppen i bruk av piggfrie vinterdekk, mens trønderne målte den største fremgangen på grunn av et gebyr.

Økningen i andelen piggfrie dekk har vært størst i Trondheim. På ett år gikk den fra 63 til 70 prosent. Årsaken er at kommunen innførte piggdekkgebyr i fjor, mener Statens vegvesen. Da kommunen droppet ordningen for syv år siden falt andelen, nå er den på vei opp igjen, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Trondheim kommune forklarer selv hvorfor de har gjeninnført gebyret, og grunngir det blant annet med at "piggdekkgebyr er samfunnsøkonomisk lønnsomt, fordi piggdekk gir økte kostnader på flere områder". De lokale myndighetene nevner spesielt områder som renhold, støvdemping, helse og vegvedlikehold.
 

Stavanger innfører også gebyr


Stavanger kommune har forsøkt seg med en påvirkningskampanje de kalte «PIGFREE», men som ikke ga den ønskede effekt.
 
I Stavanger og Sandnes ble det i stedet notert en nedgang i piggfriandelen på tre prosentpoeng. Fra oktober 2017 innfører derfor også Stavanger kommune piggdekkgebyr.
 
- Vi har prøvd kampanjer mot piggdekk i tre år, men vi har ennå ikke nådd den piggdekkandelen vi har håpet på, forklarte  kommunens miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus til NRK i november i fjor.
 
For å få mest mulig effekt av piggdekkavgiften legges det opp til at alle bilister skal betale, selv om man bare er på tur gjennom Stavanger.
 

Oslo passerte Bergen


Bergen har hatt den største piggfriandelen de tre foregående sesongene, men sist vinter var Oslo igjen tilbake på toppen.
 
I Oslo kjørte 88 prosent piggfritt, mens 87 prosent hadde pigget av i Bergen. Asker og Bærum tangerte også 87 prosent piggfriandel i 2017. De tre georgrafiske områdene + Drammen og Fredrikstad/Sarpsborg har alle over 80 prosent piggfrie biler i sine områder.
 
Tromsø befinner seg i motsatt ende av skalaen med kun 15 prosent piggfrie dekk. I oktober 2016 meldte iTromsø at lufta i byen var så dårlig at den var helsefarlig, med henvisning til luftkvalitet. Ifølge kommunen er én av de viktigste årsakene piggdekkbruken.


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.
ryds bilglas green logo no
forhandlerikon-gr%c3%b8nn-medium
ryds bilglas green logo no
Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra dekk1