Slik lagrer du sommerdekkene i vinter - Dekk1
19.oktober.2016

Slik lagrer du sommerdekkene i vinter

Noen bruker dekkhotell, mens andre lagrer sommerhjulene hjemme i garasjen eller kjelleren.
Slik lagrer du sommerdekkene i vinter
Det finnes ingen påbud om å kjøre med vinterdekk i den kalde årstiden, men det er likevel snart på tide å legge vekk sommerdekkene. Noen bruker dekkhotell, mens andre lagrer sommerhjulene hjemme i garasjen eller kjelleren.

Enkel tommelfingerregel: Ta godt vare på dekkene hvis du har planer om å benytte dem også neste sommer! De kan faktisk vare en stund. Er de for slitne er det mange dekkforhandlere har gode sommerdekktilbud om høsten.


Oppbevar dem tørt, mørkt og svalt


NAF har gode råd for oppbevaring av dekk og bilhjul, men det viktigste er kanskje at de skal oppbevares mørkt, tørt og svalt, med god lufting. Kjøper du eldre dekk i butikken bør du forsikre deg om at både leverandøren og butikken har sørget for lagring som ikke for varm og fuktig.

Ifølge Dekkimportørenes forening er det sollys som er det verste under lagring. Det vil fremskynde aldringen av dekket kraftig. Pass også på sterk varme og at det ikke er oljesøl hvor dekkene plasseres. Dessuten, har dekkene ligget i lengre tid utendørs (f.eks. i en stålcontainer) bør du uansett være litt skeptisk.

Det optimale er å lagre dem hengende på felg, eventuelt stables liggende. Dekk uten felg kan lagres stående.

 

Hvor lenge kan sommerdekk oppbevares og brukes?


Det er noe uenighet mellom ekspertene hvor lenge sommerdekk kan både ligge og brukes uten at gummien blir for hard og mister viktige egenskaper.

Din Side siterer den tyske utgaven av NAF (ADAC) som mener bileiere uansett ikke bør sette på dekk som er mer enn ti år gamle. Dekkimportørenes forening anbefaler å ikke bruke dekk i mer enn seks år. Dersom du kjører lite og dekkene er i god stand, kan de imidlertid vare i ti år, ifølge foreningen. I hovedsak skyldes slitasje oksidering og påvirkning fra ytre faktorer.

Til og med norske dekkprodusenter, som stadig fornyer gummiblanding og mønster for å selge til flere bilkunder, mener dekk fint kan ligge i fem år med riktige lagerforhold uten at kvaliteten og egenskapene forringes.

På yttersiden av dekkene får du oppgitt hvor dekket er produsert og hvor gammelt det er (DOT-merking). Av DOT-tallene kan du utlede produsent, dekkstørrelse og type - de fire siste sifrene angir produksjonsdatoen. Tallene 0515 betyr for eksempel at dekket er produsert i uke 5 i 2015.

 

Husk på trykket i dekkene!


Generelt gir riktig lufttrykk bedre kjøreegenskaper og mindre drivstoffbruk. Sommerdekkene i garasjen blir automatisk litt flatere i løpet av en lang vinter.  Korrekt lufttrykk for din biltype og modell finner du i instruksjonsboka, alternativt på et klistremerke nær dashbordet i kupeen.

En annen tommelfingerregel er uansett å fylle dekkene ti prosent høyere enn det som er anbefalt. Det gjelder ikke minst før du legger dem til vinterlagring, men også når du bruker hjul, dekk og bil til daglig. Luft har en tendens til å forsvinne.

(Husk at overbelastning er en vanlig årsak til redusert levetid på dekket. Ved å øke belastningen med ti prosent utover det anbefalte, reduseres levetiden med 20 prosent)

 

Her er noen huskeregler:

  • Dekk og bilhjul skal oppbevares mørkt, tørt og svalt, med god lufting
  • Før du tar av sommerhjulene, bør du merke dem med hvor de har stått - da blir det enklere å bytte tilbake igjen til våren.
  • Fyll på ekstra luft. Ifølge tyske ADAC er det smart å fylle 0,5 bar ekstra før du legger dekkene til lagring.
  • Vask dekkene rene! Bruk avfettingsmiddel og vask både felger og dekkoverflate (hvis du tillater bremsestøv å sitte på hjulene i en lengre periode, kan det spise opp belegget som beskytter felgen din).
  • Når du tar av sommerdekkene, kan det være lurt å sjekke mønsterdybde før neste sommersesong. Kravet til mønsterdybde på sommerdekk på vanlig bil er 1,6 millimeter, NAF anbefaler minimum tre millimeter.
  • Sjekk også om dekkbanen er jevnt slitt midt på eller på sidene. Fjern eventuell småstein! Mønsteret og gummien kan bli deformert med fremmedelementer i dekksporene.

(Kilder: NAF, ADAC, Dekkimportørenes forening/Mittdekkvalg.no, Dinside.no, VG.no, Dagbladet.no)


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.