De høyere boksene vil ikke bare gi kjøretøyet et mer klumpete utseende, men også forbruke mer drivstoff på grunn av økt luftmotstand.
Kanskje er du opptatt av å ha takboks fordi den viser naboen at du er aktiv. Eller kanskje du er opptatt av å bruke takboksen til å frakte ting til og fra hytta. Okkesom, nordmenn er lidenskapelig opptatt av takbokser. Her er noen råd og tips før du velger din egen.
For noen er den bare kjent som
skiboks, siden det er hovedsakelig skiutstyr som fraktes i den. Boksen kan romme alt fra 450 liter helt opp til 650 liter, og det er ikke måte på hva bilister tror man kan få plass til på taket. Når den fylles til randen, går det utover sikkerheten i trafikken. Ved en kollisjon (til og med i moderat fart) er det ikke sikkert at takboksen holder seg lukket, eller på plass. Hvis innholdet flyr gjennom lufta på grunn av uvøren pakking, kjøring, eller for svak konstruksjon, sier det seg selv hvor risikofylt det kan bli.
Derfor er det sikrest å kjøpe
takboks i glassfiber fremfor en i mykplast. Det viser også
undersøkelser utført for NAF.
Skal se stilig ut
Noen er alltid opptatt av utseende. De mener boksene skal være lave og aerodynamiske. De høyere boksene vil ikke bare gi kjøretøyet et mer klumpete utseende, men også forbruke mer drivstoff på grunn av økt luftmotstand.
Er det noen som satser på utseende er det
Skiguard. Ja, takboksene er tyngre på grunn av glassfiberkonstruksjonen (29/30 kg), men har et stilig design som gjør dem perfekte til stasjonsvogner og SUver.
Alle modelllene har lave, flate profiler og håndtak bakerst. Boksene har materiale som holder unna mye vann, samtidig som boksene er tette. Noen foretrekker å lakke boksene i samme farge som bilen og luksusmodellen har lokk som kan kan heves og senkes elektrisk.
Mer om ulike typer takbokser hos TV 2s Broom.
Pass på hvordan du pakker
- Hvordan bilen er pakket, gir dramatiske forskjeller i våre tester. Det har alt å si at du pakker riktig før turen, fortalte trafikkforsker Anders Ydenius i det svenske forsikringsselskapet Folksam i kjølvannet av NAF-testen.
Jan Ivar Engebretsen i NAF var enig med Ydenius.
- Taket i boksen har stor innvirkning på bilens oppførsel. Bilens maksimale belastningsgrense er vanligvis mellom 75 og 100 kilo. En
stor takboks kan veie opp til 30 kilo, hvilket betyr at du da bare kan pakke 45 kilo i en 30-kilos boks med 75 kilo som maks taklast, sa han til DinSide.
Mer om hvordan man skal pakke sin takboks.
Tommelfingerregel: Pakk det letteste og bløte øverst i bilen (les; taket) og det tyngste nederst (les; kupeen). Da unngår du potensielt livsfarlige prosjektiler inne og utenfor bilen.
De viktige spørsmålene å stille seg selv
- Hva er riktig takboks for meg og min familie?
- Hva skal jeg egentlig frakte, og hvor ofte skal boksen brukes?.
- Har jeg bruk for den hele året, og i tilfelle hva er forskjellige behovene i de ulike sesongene?
Her kan du finne mer informasjon til å
hjelpe deg å velge riktig takboks.
Meld deg på vårt
nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.