Vinterdekk med flere pigger – fordeler og ulemper

En endring i det norske regelverket gjør at dekkprodusenter nå kan selge vinterdekk med flere pigger enn før. Dermed blir det også flere typer dekk å velge mellom for bileiere. Vi tar en titt på fordelene og ulempene med vinterdekk med flere pigger.
Vinterdekk med flere pigger – fordeler og ulemper
Siden september 2017 har Veidirektoratet gitt dispensasjon for å øke antallet pigger i vinterdekk. I Norge har det i flere år vært en regel som begrenser antall pigger i vinterdekk ut fra felgstørrelse – fra 90 pigger på et hjul med 13-tommers felg, til 130 pigger på hjul med 16-tommers felg og over. Mange har ment at dette ikke har vært tilstrekkelig og har ønsket seg flere pigger i dekkene for å sikre bedre veigrep på de snødekte vinterveiene her i Norge.
 

Nytt regelverk gir større valgfrihet


I 2017 ble det innført et nytt regelverk som innebærer at antall pigger tillatt beregnes ut fra et dekks rulleomkrets, der det er lov å ha inntil 50 pigger per meter rulleomkrets. For eksempel kan et dekk med en rulleomkrets på 2 meter ha maks 100 pigger, mens et dekk med en rulleomkrets på 2,5 meter kan ha maks 125 pigger.

Innføringen av det nye regelverket betyr at de norske forskriftene er likestilte med de svenske og de finske. Norske bileiere kan dermed kjøpe piggdekk i flere land og bruke dem på tvers av landegrensene.
 

Usikkerhet rundt miljøbelastning


Grunnen til at norske myndigheter i utgangspunktet var skeptiske til vinterdekk med flere pigger, var at de var redd for at piggene skulle øke veislitasjen på bar asfalt og skape mer helseskadelig svevestøv. Nyere forskning har imidlertid vist at det ikke nødvendigvis er noen direkte sammenheng mellom antall pigger, veislitasje og svevestøvproduksjon. Én årsak til dette er at dekkprodusentene i dag bruker lettere pigger, samtidig som piggene ikke stikker for langt ut, men heller fjærer innover i gummien.

For hver dekktype som godkjennes i Norge, må det utføres tester for å måle slitasjen på underlaget. Dette gjøres ved å kjøre dekket 400 ganger over en steinplate i 100 km/t. Når produsentene kan dokumentere at dekket holder seg innenfor regelverket for hvor mye slitasje et dekk kan skape, spiller det ingen rolle for myndighetene hvor mange pigger det har, hva piggene veier eller hvor langt de stikker ut.
 

Fordeler og ulemper


Dekk med flere pigger fører utvilsomt med seg både fordeler og ulemper. Blant fordelene gir et økt antall pigger bilister ekstra sikkerhet i form av et enda bedre veigrep og kortere bremselengde på hardpakket snø og is. Piggdekk er dessuten med på å gjøre kjøreforholdene enklere for andre bilister ved at de skraper opp snø og is i veibanen. Med et felles nordisk regelverk blir det i tillegg enklere for nordmenn å få tilgang til nyere dekkmodeller, samtidig som det blir lovlig for våre nordiske naboer å ferdes på veiene våre med godkjente dekk.

Når det gjelder ulempene, er det ikke til å komme bort fra at piggdekk bidrar til en større belastning på veibanen. Selv om moderne dekk med flere pigger ikke nødvendigvis øker mengden svevestøv eller skaper like mye slitasje som eldre modeller, er piggdekk fortsatt mer skadelig for veiene våre enn piggfrie dekk. Flere pigger kan også skape en falsk trygghet hos bilister, noe som kan føre til mer uforsvarlig kjøring. Og uansett hvor mange pigger dekket ditt har, slipper du ikke unna piggdekkgebyret dersom du kjører i Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger.

Trenger du hjelp til å finne ut av hvilke dekk som passer best på bilen din, er det bare å kontakte oss i Dekk1. Vi hjelper deg med alt du måtte lure på! 
   
Kilde: tu.no



Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.
Ryds_Bilglas_green_logo_NO
forhandlerikon-gr%C3%B8nn-medium
D1-Servicepartner-Norges-Skiforbund-Alpint-200x67
Vinterlyd