
Frankfurt er byen hvor begivenheten fant sted. Byen imponerer med skyskrapere i amerikansk stil. Utstillingsområdet ligger i behagelig gåavstand fra sentrum. For oss besøkende fra Norge er det svært enkelt å komme til utstillingen. Det går direktefly til Frankfurt fra de fleste større flyplasser i Norge. Tog fra flyplassen til sentrum tar ca 10 minutter og deretter er det kun en kort gåtur på ca en kilometer før en er ved inngangen til utstillingsområdet. Det er bra med hoteller i området, men ikke vent for lenge før en bestiller. Det er ikke nødvendig å forhåndsbestille billetter til utstillingen. De kjøper en i skranke ved inngangen.
Det er totalt 1091 utstillere fordelt på utstillingshaller på totalt 230 000 kvadratmeter. Det tar minst to dager for å nå over alt og selv da må en være litt selektiv. Visstnok må en gå to mil kun for å gå mellom alle stander på området. Det er lurt å få et kart ved inngangen og være selektiv. Et tips er å være tidlig ute og ta de mest populære standene fra morgenen av. Eksempelvis Audi og BMW er to utstillere som kan oppleve kø utenfor inngangen. Ubekreftede rykter sier også at BMW alene brukte over 80 million Euro på sin stand.
Hvis en vil ha en komplett bilhelg kan en også legge inn tur til Nurburgring som er kun ca to timers biltur unna. Leiebil får en på jernbanestasjonen like ved utstillingsområdet. For de som ikke kjenner til hva Nurburgring er så er det kanskje verdens mest kjente bilbane. Det er både en moderne Formel 1 bane, men også en eldre bane (Nordschleife) som er blitt en legende.
Vår reise var delt opp slik vi fikk en pause mellom to hele dager på utstilling. Vi reiste ned torsdag kveld og var på utstilling fredag. Deretter leide vil bil, kjørte til Nurburgring lørdag, og fikk se flere billøp med eksotiske biler. Søndag ble dag to på utstillingen. På den måten fikk både rygg og beina litt pause.

IAA utstillingen er kjent for sine avdukinger av nye modeller, samt fremvisning av prototyper. Nyhetene er mange og jeg skal forsøke å nevne noen av dem. Det var mest på konseptbil at Audi imponerte. De fremviste biler som Audi Nanuk Quattro Concept og Audi Sport Quattro Concept om tiltrakk seg mye oppmerksomhet. Mercedes viste frem sin Concept S-Class Coupé, en stor coupe som vi syntes lignet mye på både BMW 6 coupe og Audi A5 i linjene. BMW viste både I3 og I8, og viste med dette mye fokus på både ebil og hybrid. Ellers viste de frem nye 4 serie coupe. Porsche viste frem nye 918 spyder, en hybrid superbil som så svært elegant ut. Volvo fikk også mye oppmerksomhet når de viste frem sin Concept Coupé. Denne har vært vist før og var ikke noen nyhet, men det er uansett spennende linjer fra Volvo. De fleste bilprodusenter har nyheter å vise frem, men i et slikt mylder med biler og utstillere blir det ofte de mest spennende merkene som får oppmerksomhet.
Det er utvilsomt mye fokus på elbiler og hybrid biler i Europa og verden for øvrig, noe vi fikk et godt inntrykk av på messen. Om det er interesse blant kjøpere, eller om det er kommende utslippskrav som er årsaken vet vi ikke. De aller fleste har enten rene elbiler, eller hybridløsninger av ulik art. Det må nevnes at disse bilene fikk mye oppmerksomhet på messen. Litt artig er det når superbiler som Porsche 918 med 887 hk er oppgitt til å ha et forbruk på kun 0,33 l/mil med CO2 utslipp på 79 g/km. Dette forutsetter at en lader batterier som på en elbil. Men uansett imponerende da den har en V8 bensinmotor på 608 hk som får hjelp av to elmotorer på tilsammen 279 hk ved behov. Bilen kan også kjøres kun på elmotorene. BMW I3 fikk også mange blikk og skiller seg svært ut fra BMW sin øvrige linje med biler b��de på eksteriør og interiør.
Vi vil anbefale alle bilinteresserte å ta turen til IAA messen, minst en gang for å oppleve atmosfæren, og se den enorme pengebruken for å få oppmerksomhet rundt sine biler. En må se det for å tro det når en går inn på eksempelvis Mercedes stand. Det er enorme summer som er lagt ned i utforming av stand og presentasjon av biler.