Audi SQ5
Den første biltesten vi presenter er av Audi SQ5. Mange har nok hørt om Q5, men hva betyr S-en foran? S står for «Sport» og betyr at bilen er ekstra sportslig. Audi har i tillegg en egen RS-serie med enda mer ekstreme egenskaper. S-modeller har sterkere motor og kraftig forbedrede kjøreegenskaper i forhold til standardmodeller. Vi snakker her om oppgraderte bremser, understell, felger og hjul, styling med egne S-effekter på eksteriør, og interiør i blant annet karbon.
Audi S-modeller
Audi sin historie med S-modeller går tilbake til 1990. Bilen vi tester i dag er for øvrig den første SUV de har laget S-utgave av. SQ5 leveres med dieselmotor. Dette vekker mange følelser hos bilentusiaster, og er noe jeg vil skrive en del om i denne artikkelen.
Unikt lydbilde
Vi fikk låne bilen av Møller Bil Forus og la ut på tur. Det første som slår oss er lydbildet. Er det mulig? Ja, det er en dieselmotor, men dette lydbildet stemmer ikke. Vi har riktignok hørt at lydbildet skal være justert for denne modellen, men blir uansett veldig overrasket. Motoren høres ut som en V8 bensin. Den er grov og maskulin og bærer overhode ikke preg av det en vanligvis forbinder med diesellyd. Lyden utenfor bilen er også imponerende. I lydinnstillingene i Audi Drive Select (se bilde) kan en velge mellom Comfort, Auto og Dynamic. Det vil si at en kan, om ønskelig, redusere lydbildet til litt et lavere desibelnivå. Selv på det laveste desibelnivået, Comfort, er lyden fri for dieselkarakteristikk. Hvordan Audi har fått dette til er usikkert, men det skal visstnok være åpning og lukking av spjeld i eksos, sammen med mikrofoner, som gjør at lydbildet blir så fantastisk som det har blitt.
Audi Drive Select innstillinger for lydbilde fra motoren.
På veien
Å kjøre en SQ5 i bytrafikk er, med unntak av lyden, som å kjøre hvilken som helst Q5. Bilen er stor men samtidig lettkjørt. Dette er en SUV selv om den er pakket inn mer sportslig en de fleste biler i denne klassen. Bilen sitter 30 mm lavere, har større hjul, fastere styring og et helt annet understell enn en standard Q5. Når en kjører bilen hardt får en virkelig kjenne hvor dynamisk man har greid å få en såpass stor bil. Bilen er svært stødig også i høy fart og de forsterkede bremsene biter godt. Motoren har en imponerende trekkraft og drar uansett turtall. Girkassen girer kjapt gjennom alle 8 stegene.
En annen liten finesse som må nevnes er «Launch Control.» En funksjon man ofte forbinder med eksotiske sportsbiler. Hensikten er å gi kjappest mulig akselerasjon fra stillestående. Skru av ESP, skru på «Dynamic» i menyen, hold foten på bremsen og gi gass. Når man så slipper bremsen, skyter bilen fart så optimalt som mulig. Akselerasjonen er imponerende. 0 - 100 km/t går på 5,1 sek – noe som er bra for en såpass tung bil. På norske veier vil bilen stort sett akselerere til motet til sjåføren tar slutt. Motoren imponerer grundig. Å ha 650 Nm i dreiemoment fra 1450 rpm gjør sitt.
Undertegnede uttalte for få år siden at jeg aldri skulle ha bil med dieselmotor. Det ville vært som å banne i kirka for entusiast som meg. Jeg må innrømme at jeg i dag er eier av to biler med dieselmotor. Om det ikke var det som omvendte meg, tror jeg motoren i SQ5 vil endre synet til mange dieselskeptikere.
Dette er ikke en sportsbil selv om alle fakta tyder på det. Det er tross alt en høy og tung SUV. Likevel har Audi greid å få bilen dynamisk å kjøre. Når man kommer ut av byen og opp i fart glemmer en at bilen er stor. En blir grepet av det enorme draget i motoren og den kjappe styringen. Understellet er fast, men absorberer ujevnheter i veibanen på en god måte. Etter en time på landeveien merker en fort at en liker lydbildet, trekkraften i bakker og forbikjøringer. Jeg har kjørt flere S-modeller fra Audi før, men ønsker ikke å gjøre noen direkte sammenligninger. Dette er en annen type bil, selv om man får en S-følelse av den.
For de som er godt kjent blant Audi-modeller, har ikke denne bilen dobbeltclutch girkasse som en ofte er vant med. Dreiemomentet blir for stort, så SQ5 har en ordinær 8 trinns automatkasse. Denne kassen er utrolig god og girer raskt. Jeg er glad i dobbeltclutch girkasser fra VAG-konsernet, men så ikke på dette som noe problem da jeg kjørte SQ5-en.
Konklusjon
Er det riktig av Audi å gjøre dette? Å lage en S-utgave av en SUV, og på toppen av alt utstyre den med en dieselmotor? Er ikke dette å bryte med tradisjoner? Det er nok mange meninger om dette, men trolig flest blant de som ikke har kjørt bilen. Mye av diskusjonen vil nok gå på bruken av dieselmotor. Audi brøt ned mange fordommer når de i desember 2005 viste frem sin første racerbil med diesel. I 2006 vant denne bilen, en Audi R10 TDI, for første gang 24-timersløpet Le Mans – en prestasjon som senere er gjentatt flere ganger, sist i 2013. Selv mener jeg at dette er den perfekte motoren til denne bilen siden den er såpass stor og tung. Man får da en perfekt kombinasjon av dreiemoment og effekt. Om S-betegnelsen hører hjemme på en SUV er en helt annen diskusjon.
Ønsker en å ha en SUV`s praktiske løsninger, størrelse og bakkeklaring sammen med en ekstrem sportslighet, er dette en fin kombinasjon. Men ikke tro at du kjøper en sportsbil. Til det er denne bilen alt for stor.
Tekniske data

Audi SQ5 313 hk quattro tiptronic
Volum: 2967 ccm
Sylindre: 6
Effekt: 230 kW / 313 hk
Dreiemoment: 650 Nm (1450 - 2800)
Toppfart: elektronisk begrenset til 250 km/t
0- 100 km/t: 5,1 sek
Blandet forbruk: 0,68 l/mil
Pris: fra 957.540 kr
Vårt testeksemplar: 1.170.490 kr