Dekkskift - Slik skifter du til vinterdekk

Vær forsiktig når bilen er på jekken!
Dekkskift - Slik skifter du til vinterdekk
Du kan selvsagt levere bilen inn til nærmeste Dekk1 avdeling når du skal foreta dekkskifte. Velger du imidlertid å bytte til vinterhjul selv, har vi noen gode råd og tips.

Godt verktøy er en forutsetning. Skaff deg først og fremst en solid jekk. Bruk skikkelige arbeidshansker og en momentnøkkel som ikke er slitt. En bred skrutrekker er også å kjekt å ha for hånd om du har hjulkapsler. Begynn med å ta av kapslene, men vær forsiktig så du ikke skader dem.

Aller først må sørge for at bilen står trygt, sett på håndbrekket og la bilen stå i gir på et vannrett og fastunderlag (ikke grus, da kan den begynne å skli).  Løsne så muttere og bolter før du jekker opp bilen. Det er tryggest å løsne dem når bilen står på bakken.

Trekk brekket godt til, du ønsker IKKE å få hele doningen på foten.

 

Vær forsiktig når bilen er på jekken!


Sjekk at du plasserer jekken i rett posisjon. Finn bærepunktet på bilens ramme som er nærmest det dekket du skal bytte. Er du usikker, kan du få hjelp av andre med mer erfaring fa hjulskifte, eventuelt sjekker du bilens manual. Bruk så jekken til å heise opp bilen til du har noen centimeter klaring mellom dekk og underlag.

Om du absolutt må under bilen mens hjulene skiftes, må du sikre at bilen står på mer enn jekken. Ellers kan det gå helt galt.


Merk alle dekkene


Dekkene du setter på har du selvsagt lagret mørkt, tørt og svalt, med god lufting. Finn frem et kritt og merk hvert hjul etter hvert som du tar dem av. Merker du hvor de har stått (for eksempel fremre hjul foran), blir det enklere å bytte tilbake igjen til våren. Kontrollér mønsterdybde, både på hjulene du tar av og dem du setter på. Se også etter andre skader, som rifter, etc.

Minimumskravet for mønsterdybde på vinterdekk er tre millimeter (NAF anbefaler minst fire mm på kjøretøy under 3,5 tonn). God mønsterdybde alene betyr ikke nødvendigvis at dekkene er gode. Dekkene mister også egenskaper etterhvert som de blir eldre. Er dekket over 5 år bør de byttes.

 

Husk å plassere hjulene riktig


Plassér hjulene du setter på korrekt i forhold til rulleretning. Noen dekk har merke (som oftest piler) som viser rulleretningen. Dette er viktig for å sikre optimalt grep. Ruller dekket feil vei i forhold til mønster får man dårligere veigrep.
 

Ikke bruk for mye makt!


Ikke stram boltene for hardt mens bilen fortsatt står på jekken. Stram til hjulbolter/muttere med oppgitt moment - dette finner du i bilens håndbok/manual. Du kan benytte en momentnøkkel eller momentstav for å være helt sikker. Gjør det uansett kontrollert så bilen ikke faller av jekken.

Husk imidlertid at hjulene skal av igjen etterpå (enten ved nytt hjulskift eller punktering), så ikke trekk til for hardt. Senk kjøretøyet langsomt ned etterpå.

Dobbeltsjekk alltid mutterne til slutt. Etter 5-10 kjørte mil er det nødvendig å etterstramme hjulbolter/muttere.

 

Lufttrykk


Det er nødvendig å kontrollere lufttrykket. Du finner trykknivåene i dørkarmen på førerside eller i bilens manual. 

 

Oppbevaring


Vask hjulene godt før lagring, og fjern fremmedelementer i dekkbanen (stein og lignende). Hjulene som settes bort, skal henge eller ligge. Skifter du kun dekk på eksisterende felger, er det like greit å henge dem opp i garasjen.

Se også vår artikkel om hvordan man lagrer sommerdekk om vinteren.

Til slutt


Hjulene er det viktigste for at bilen skal fungere sikkert - det har ingen hensikt å gamble med akkurat denne delen av bilholdet. Er du usikker på dekkskiftet, eller kjenner risting i rattet, sving innom nærmeste Dekk1 avdeling. Vi hjelper deg gjerne!


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.